söndag 3 oktober 2010

Pysselstafett

Min tur att ta vid stafettpinnen i Stinas pysselstafett. Jag tjuvstartar lite, eftersom jag är bortrest imorgon (måndag).
Jag har gjort en enkel tavla i decoupageteknik.

Jag har använt mig av en uppspänd målarduk, decoupagelim, en servett, pensel, bokstavsstämplar samt hobbyfärg.

Börja med att försiktigt dela servetten. Den servett jag använde hade tre lager - jag valde att använda mittenlagret. Det hade mönster, men var lite diskretare än det översta lagret.
Bestäm hur du vill att servetten ska placeras på målarduken, genom att prova dig fram. Klipp ev. till servetten om det behövs. Jag använde en tjockare målarduk och ville att servetten även skulle synas på sidorna.

Pensla på decoupagelim på målarduken, börja med framsidan. Lägg på servetten försiktigt. Försök att få den så plan som möjligt - tänk på att servetten blir skör när den kommer i kontakt med limmet.

Pensla lim även ovanpå servetten. "Stryk" ut ev. veck så gott det går samtidigt.
Gör samma sak på sidorna och ev. baksidan av målarduksramen, dvs. först lim sedan vik över servetten och till sist ett lager lim ovanpå.
Låt torka till nästa dag! Under tiden funderar du på vad som ska stå på din tavla.
Ta fram bokstavsstämplarna, pensla på hobbyfärg på stämplarna och stämpla på den torra tavlan. Det är svårt att få ett perfekt resultat när man stämplar - men det får vara en del av charmen!
Om du inte har bokstavstämplar kan du skriva på frihand eller klippa ut bokstäver i ex. tidningar. De utklippta bokstäverna limmar du sedan på med decoupagelim på samma sätt som du gjorde med servetten.
Lycka till!

Eftersom jag var sist ut av "gästpysslarna" lämnar jag med varm hand tillbaka pysselstafettpinnen till Stina. Ska bli spännande att se vad hon avslutar med på tisdag!

Jag hade tagit många fler bilder på hur jag gick tillväga - men det strulade med upplägget, så jag valde ut de några. Känner du att du vill se mer av hur jag har gjort - skicka ett mejl.

4 kommentarer:

Stina Glaas sa...

Tusen tack för din tutorial! :-)
Hoppas veckan går bra, jag vet precis vad du menar med att det kan bli för mycket av det goda. :-) Se till att du få lugn och ro och hinner ladda om emellan allt det roliga. :-)

Slow-Eva sa...

Vad fint det blev när du använde mittenlagret av servetten!

Petra / Popetotrora sa...

Superfint! Jag brukar göra mycket decoupage själv (tavlor, möbler, burkar etc. etc.) men har aldrig tänkt på att använda mittenlagret sådär, så att mönstret blir diskretare. Jättesmart (och snyggt)!

Stina Glaas sa...

Vi har fått in en till deltagare i pysselstafetten, så du kan länka till henne istället:
http://pysselliten.blogg.se/

Min sista tutorial kommer imorgon istället. :-)